19 mars 2008

Fotokritik II

Verkligen kul att läsa era kommentarer! Jag ska väl erkänna att jag inte jobbade alldeles för hårt för att få helt perfekta bilder till uppgiften, men blev ändå rätt nöjd. Ja, innan jag fick feedback alltså. *LOL* Å andra sidan: hade de varit perfekta hade det ju inte funnits så mycket att kommentera heller. ; )

Hur som helst, verkligen kul att få läsa era kommentarer! Min tanke med motivet var att välja något som i sig självt är tungt eftersom temat var stillhet - tungt => stabilt => stilla. Jag tänkte ganska omgående på en sten, men eftersom de var så små så valde jag att ta med flera istället för en enda, och eftersom de flesta var runda tog jag med den som är placerad längst ner för att få en stabil bas.

Jag placerade dem först på golvet men blev inte nöjd med bakgrunden i fotot, och det var rätt svårt att få till det när jag låg och ålade på golvet. Placerade dem istället på pallen för att få upp dem i bättre höjd. Den turkosa väggen kändes som en lugn och bra bakgrund. Ljuset är helt naturligt, det kommer från fönstret och faller därför lite snett. Hade säkert gått att få till bättre om jag tänkt på att flytta runt pallen lite.

Det jag fick mest "kritik" för av de andra i gruppen var att jag hade staplat stenarna på varandra - "kommer de att falla?" - något som jag själv inte ägnade en tanke, trots att jag verkligen fick balansera dem försiktigt. Lustigt hur något som i min värld representerade något stabilt helt plötsligt blev rena motsatsen. *LOL* Pallen kom också upp till diskussion från flera av gruppmedlemmarna - mest protesterade de mot att den inte täcker hela basen av fotot i version 2 och 3.

Eftersom jag själv vet hur pallen ser ut och vad som står på den och därmed inte riktigt "ser" den så tänkte jag inte på att gå lite lägre för att inte motivet/texten skulle synas. Fläcken i bild nr 2 var jag också blind för, den hade så klart kunnat trollas bort genom att snurra på pallen (Photoshop känns fuskigt i den här uppgiften). Ingen av bilderna är beskurna, men alla tre skulle säkert tjäna på det. Jag testade förresten att ta en stående bild först, men valde ändå liggande.

Själv tycker jag att nr 1 kanske är den bästa för uppgiften, men kompositionsmässigt tycker jag mest om nr 2. Ja, med facit i hand blev det ganska mycket Lorry över mina bilder: "Tänkte inte på det...", men det har varit kul och nyttigt att få ta del av era åsikter!

Inga kommentarer: