25 juni 2012

Midsommar re-cap

Nu är vi tillbaka i vårt lilla hus efter en snabb midsommarvisit i Finland. Det var inte utan att vi båda fick lite blues igår när vi skulle återvända, speciellt Micke som ska jobba två veckor till, men själv tycker jag att det ändå är rätt mysigt att vara ledig hemma också. Jag har flera projekt på listan, men vi får se när och om det alls blir något av dem. På torsdag ska två väninnor komma på mat, prat och fika och i helgen får vi besök av Mickes syster och syskonbarn, men nån dag innan vi far till Finland igen ska jag nog ta och fixa och dona lite också, kanske måla lilltoan eller tvätta alla möbelöverdrag och storstäda hela huset. Eller nåt...


Midsommarhelgen var lugn och skön. Aftonen spenderade vi med vår guddotter Stella och hennes föräldrar (första mötet med Stella var väl inte alldeles tårfritt från hennes sida, men jag tror nog att vi ska komma bra överens) och en himla massa gudagod mat, midsommardagen var vi mest på varsitt håll och igår söndag var det dags för Stellas dop. Hon skötte sig så gott som exemplariskt - lite gråt skulle väl vem som helst klämma fram om man var tvungen att krångla på sig en dopkolt? - sångerna var finstämda, gudföräldrarna var rörda över uppdraget och den här gudmoderns röst sprack allt lite när hon läste en dikt (Ett gudbarn, av Siv Andersson). Smörgåstårtorna var goda, tårtorna likaså (för att inte tala om hur otroligt snygga de var!), och efteråt var vi alla alldeles proppmätta av alla goda kakor vi ätit till kaffet. Den här sötpinglan vet allt redan hur man ställer till med fest! Efter hela kalaset pustade vi ut hemma hos Stella innan det var dags att åka till färjan, och man kunde ju tro att vi inte skulle bli hungriga igen på en hel vecka efter allt både sött och salt vi festat på, men vi hann klämma i oss sjukt goda hamburgare också, courtesy of Stellas pappa och Smoky Joe.

Nu är vi som sagt tillbaka på hemmaplan och blir kvar ett par veckor innan semestern tar fart på riktigt. Sommarprat, sol och lata dagar, hoppas jag på!

En av de somriga buketterna som stod på borden på Stellas dopfest.
Stella och jag pustar ut efter dopet. Vi lyssnade på Barnkammarboken som hon fått i present av sin andra gudmor och gudfar och gullhumlan somnade i min famn. Det är tröttande att ha kalas!

Inga kommentarer: