09 oktober 2010

{Home-Made}

Ungefär en gång per termin har man i uppgift att fixa fika till resten av kollegiet på jobbet och förra veckan var det bl.a. min tur. Eftersom jag gillar att baka men gör det väldigt sällan p.g.a. att det inte är värt det dåliga samvetet när man ätit upp alla kakorna så passade jag på och slog på stort med både chocolate chip cookies och kolakakor med dajm, men allra mest till sig blev damerna på jobbet över de här "stämpelkakorna" som faktiskt inte har något namn och är så enkla att sno ihop att det nästan är löjligt. Stämpeln har jag beställt på coolstuff.se och receptet på kakorna följde med.



Det här behöver du:
250 g smör
140 g strösocker
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
300 g mjöl
1 äggula
2 tsk vaniljextrakt (jag använde vaniljsocker)

Gör så här:
* Rör ihop degen (jag började med smör och socker och tillsatte sen resten)
* Ställ gärna i kylen en timme (det missade jag, men det gick bra ändå)
* Ta ungefär en golfbolls storlek med deg och stämpla ut en kaka (jag mjölade stämpeln mellan varje kaka så att degen inte skulle fastna). Om du inte har någon stämpel kan du kavla ut degen och använda olika pepparkaksmått istället
* Grädda i 190 C tills kakorna fått lite färg (står 6-8 min i receptet men jag hade dem nog längre än så, håll koll på färgen bara)
Servera med ett glas kall mjölk!

6 kommentarer:

the80sme sa...

Snyggaste hembakade kakor jag sett iaf :)

allram/ Jenni sa...

Döläckra kakor. Snygga som tusan. Jag är inget kakmonster så jag hade nog sparat den på något sätt.

mommo sa...

kanske e je na som man sku konn lag me bånen !?

Anna/Augusti_73 sa...

Tack!

Mommo: Jo siekärt! Men e gar siekärt betär om itt peparkaksformor je så stor. Mjuöl bentjin nalete å ta opp di me in osthevel elå na tå di ska flyttas. Tu gåtar prov där häim först :D

Sanna F sa...

ursnygga kakor!!!!

Monica sa...

Vilka härliga kakor!!!